Friday, May 18, 2007

anak angkat

masa kami kahwin, hubby duda with 2 children. 1 girl and 1 boy. Coincidently sblm tu aku pernah terpikir, klu ditakdirkan aku berkahwin pun biarlah dgn duda anak dua - boy and girl. Aku mmg dah disahkan oleh doktor tak blh conceive.. lama sebelum aku kahwin. chromosom aku x normal.. being diagnoised with chromosomal mosaicism. Lama lepas aku kahwin baru teringat balik pasal wish aku tu. At least tak le pressure sgt nak dpt baby.

Kami pernah cuba adopt baby. In year 2005, masa aku tgh buat special task force (STF) kat marriot putrajaya, my former classmate called - bagitau kawan dia nak bagi anak yg baru lahir pagi tu; kena tinggal dgn hubby dia. Aku tak boleh nak kluar masa tu, so ptg tu aku curi masa pegi ke medical centre tempat baby tu with emak dia. x blh discharge coz doktor x de masa tu.. so, kena tunggu the next day. Tapi masa tu pun emaknya dah mcm berbelah bagi nak kasi baby kat kitaorang. Dia dah breastfed, so dah mula rasa sayang.. comel sgt baby tu. baby girl..

Sblm tu aku tanya emak dulu. Emak kata dia blh jagakan baby tu dulu sementara aku nak biasakan diri. Lagipun, aku tersangat busy with the STF project.

masa on the way nak ke sana hubby dah excited giler.. sibuk pikir nak beli barang apa n tetiba hubby tanya "nak kasi nama apa ye?". alamak! tak terpikirpun! aku call emak n are-ju suruh cari nama. Tak lama dorang call balik " Nur Athirah ok tak?". Ok jugak..

Mmg excited giler masa tu.. berdebar2 mcm aku je nak beranak.
Tp apakan daya, at last emak dia tukar fikiran.. melopong le aku n hubby..

Lepas tu x cuba lagi dah..

6 comments:

ManjLara said...

abis tu dah tak cari lagi ke? usaha murni camtu harus diteruskan...

Anonymous said...

lara,
sori, lambat reponse to ur comment. sekarang ni tgh bz dgn study n keje, so plan nak amik anak angkat kena tunggu next yr. itupun klu ada yg sudi nak bagi lagi...

ManjLara said...

dilla, study well! teruskan usaha (study & ank angkat) biar lambat asalkan hasilnya memuaskan, i doakan dari jauh :)

jaga diri!

Anonymous said...

thanks.. tadi baru lepas berperang jawab exam. baru semlm balik outstation, penat belum habis kena pulak mengadap buku.
sekarang ni nak kena surf cari info utk project pulak..

Zue Murphy said...

Dhill, I've just read this posting. If it is for a good cause, you must carry on. I am too waiting for a baby from heaven.

Anonymous said...

k.zue,
i dah tak kisah pasal baby lagi.. memang dah mentally prepared masa nak kahwin dulu. Yg risaukan i kesannya bukan setakat tak boleh conceive, tp i senang dpt penyakit kronik. Early next month i've to go for another thorough investigation.